Influencer stopper AaB-samarbejde efter backlash fra fans
Efter mindre end to uger har det tyske influencer-samarbejde med 1.-divisionsklubben AaB nået sin afslutning. Anton Rinas, der er kendt på sociale medier som “ViscaBarca”, har valgt at stoppe samarbejdet, da han ikke føler sig velkommen i klubben, fortæller han i et opslag på sin Instagram-profil.
Rinas’ udtalelse kommer i kølvandet på en række negative reaktioner fra AaB’s fans, der har været skeptiske over for klubbens beslutning om at indgå samarbejde med tre tyske influencere. Det var den 22. februar, at AaB annoncerede aftalen med de tyske influencers, der skulle promovere klubben.
To dage efter ankomsten til Aalborg for at producere indhold til en hjemmekamp mod Sønderjyske, omtaldte Anton Rinas AaB som “sin egen klub”. Han beskrev samarbejdet som at spille computerspillet FIFA “i virkeligheden”, hvilket medførte stor vrede blandt klubbens fans.
Efter de negative reaktioner fra supporterne måtte AaB tage afstand fra Rinas’ udsagn og understregede, at de tyske influencers ikke har indflydelse på klubbens sportslige beslutninger. “Nogle udsagn i videoerne var misvisende, og det er blevet præciseret i dialog med alle involverede parter, at alle beslutninger vedrørende klubbens sportslige aspekter, både tidligere og fremtidige, udelukkende træffes af AaB’s ledelse,” skrev klubben på sin hjemmeside.
I sit farvelindlæg har Anton Rinas beklaget sine udtalelser, og mens han træder tilbage fra AaB-samarbejdet, fortsætter de øvrige influencer-partnere, “Trymacs” og “UnsympathicTV”, med klubben og dens ejere.
Dette forløb rejser spørgsmål om klubbens fremtidige strategi i forhold til influencer-markedsføring og fansens indflydelse i beslutningsprocesserne.
Det bliver spændende at se, hvordan AaB håndterer situationen fremadrettet og, hvilken strategi de vil tage med hensyn til samarbejde med eksterne partnere.